Skip Navigation

Selecteer taal

Gereedschap voor bougies

BERU® voldoet aan zijn streven naar uitstekende kwaliteit door op maat gemaakte bougie-gereedschappen te ontwerpen die auto-eigenaren en automonteurs helpen om de eigenschappen van de bougies te behouden.

 

spark-plugs-tool
spark-plugs-tool

Eenvoudig vervangen

BERU® levert op maat gemaakte onderdelen die u helpen om reparatiewerkzaamheden vlekkeloos uit te voeren en die uw veiligheid bovendien zullen garanderen. Ons assortiment is gericht op het bieden van een uitgebreide lijst die aan uw eisen voldoet. Ontdek onze onderdelen en de plaatsen waar BERU® u van dienst is.

 

Montagehulpmiddel ZMH 001 voor bougies

spark-plugs-tool

Bij het vervangen van een onderdeel is er meestal weinig ruimte in een huidig motorcompartiment. Bij het los- of vastschroeven van bougies, kan de monteur zijn hand aan de motor verwonden of verbranden of de bougie laten vallen en hierdoor beschadigen.

 

De bougie-montagehulp van BERU® is gemaakt van rubber en ontworpen om te fungeren als de "verlengde arm van de monteur": De bougie is veilig en kan daarom voorzichtig worden verwijderd of gemonteerd na het losdraaien of voordat de plug wordt aangedraaid.

 

 

BERU®-hulpmiddel ZMH 002 voor het monteren van de bougie

ZMH02-blauw

Betrouwbare vervanging van bougie zonder kantelen

De relatief grote opening in de bougieschacht leidt tot een risico. Bij het monteren of verwijderen van bougies met behulp van een verlengstuk kan de sleutel kantelen. Hierdoor barst de isolator van de bougie. Resultaat: overslaan van de motor vanwege vonken die overspringen op de gebarsten isolator kunnen ertoe leiden dat de katalysator stuk gaat.

Breng eenvoudig het BERU®-montagegereedschap, geschikt voor bijna alle voertuigmodellen, op het 3/8" bougiedopverlengstuk aan en duw hem in de bougieschacht. De bougiesleutel blijft nu evenwijdig aan de schacht en kan niet worden gekanteld.

Bougies in moderne motoren met meerdere kleppen zijn zo diep in de cilinderkop geplaatst dat ze alleen kunnen worden gemonteerd of verwijderd met behulp van een verlengstuk. Dit kan helaas tot gevolg hebben dat ze kantelen.

De BERU®-bougie-montagehulp 002 maakt het mogelijk de bougie in en uit te schroeven door het risico van kantelen te verminderen. Dit helpt om barstvorming in de isolator en gevolgschade te voorkomen, zoals foutief vonken en overslaan van de motor, wat onherstelbare schade aan de katalysator kan veroorzaken.

sparkplug-tools-beautify

Links:Een blik in het motorcompartiment onthult duidelijk wat het probleem is bij het monteren van een bougie: Bougies in moderne motoren met meerdere kleppen zijn zo diep in de cilinderkop geplaatst dat ze alleen kunnen worden gemonteerd of verwijderd met behulp van een verlengstuk. Dit kan helaas kantelen tot gevolg hebben.

Midden: De breedte van de staaf maakt het in feite eenvoudig om de bougiesleutel en verlenging te kantelen.

Rechts: De BERU®-bougie-montagehulp 002 zorgt ervoor dat de bougie kan worden ingeschroefd door het risico van kantelen te verminderen. Dit helpt om barstvorming in de isolator en gevolgschade te voorkomen, zoals foutief vonken en overslaan van de motor, wat onherstelbare schade aan de katalysator kan veroorzaken.

Breuken in de isolatorhals - veroorzaakt door kanteling van de bougiesleutel of het verlengstuk.

Reparatiekit ZGR Set1 voor bougieschroefdraad

ZGR-set1-Wit

Een defecte schroefdraad in de cilinderkop - telkens weer een reden om een grote revisie uit te voeren en vaak de oorzaak van de vervanging van de cilinderkop.

De oplossing van BERU® biedt u de optie om snel en tegen lage kosten een reparatie uit te voeren – met een professionele kit voor alle standaard M16-schroefdraden. De kit bestaat uit een speciale draadtap voor het tappen van draad en inserts met schroefdraad voor alle standaard bougieschroefdraden. De achteraf gemonteerde schroefdraadinsert zit veilig vast en is uiteraard compressiedicht.

Verwen uzelf met een snelle en betaalbare reparatiemethode met de speciale BERU®-boor voor het snel en veilig vervangen van bougieschroefdraad.

Bobinetrekker

ZSA044-Wit

Stekker-/staaf- of schachtbobines zijn rechtstreeks op de bougie gemonteerd, dat is mogelijk dankzij hun slanke design. Als ze op de SAE-aansluiting en de isolatie op de zeskant van de bougie vastzitten, zijn deze bobines erg moeilijk te verwijderen. Praktijkervaring wijst uit dat de bobine bij onjuiste verwijdering in 2 stukken kan breken.

BERU® biedt hiervoor 3 speciale bobinetrekkers voor voertuigen van de Volkswagen Groep. Ze zijn specifiek toegesneden op de vorm van de bobines. Afhankelijk van de uitvoeringen zijn er:

  • Haakse bobinetrekkers (ZSA042);
  • Platte bobinetrekkers (ZSA043);
  • Ovale bobinetrekkers (ZSA044);


Met de BERU®-bobinetrekker kunt u niet alleen de huidige bobines van de Volkswagen Groep verwijderen, maar ook die van vorige generatie met een anders gevormde kop. De trekker kan dus voor zowel oude als nieuwe bobinetypes worden gebruikt.

Trekker voor bougiestekker

ZSA2-wit

De stekker wordt vaak van de kabel verwijderd terwijl de motor heet is en de plek moeilijk is te bereiken – dit vormt een bedreiging voor het ontstekingscircuit. Als ongeschikt gereedschap wordt gebruikt, leidt dit vaak tot beschadiging van de bougiestekker en dit kan weer tot hoogspanningoverslag leiden.

Met de bougietang ZSA2 trekt u bougiestekkers moeiteloos en gelijkmatig los.

Vet voor bougieaansluiting ZKF01 en ZKF02

ZKF01-blauw

Na het vervangen van de bougies, slaat de motor zo nu en dan over – bij elk motortoerental. Dit wordt veroorzaakt door overslagspanning aan de kant van de aansluiting van de bougie, welke het gevolg is van lekke, beschadigde of poreuze bougiestekkers.

Breng alvorens de bougies te monteren een dunne laag BERU®-bougievet aan op de (gladde of geribbelde) isolator van de bougie. Belangrijk: controleer altijd de bougiedoppen en vervang deze zo nodig. Vooral bij enkelvonkbobines en bobines met dubbelvonktechniek met bougiestekkers, is het raadzaam om de aansluiting tegelijk met de bougies te vervangen. Ze worden vaak bros ter hoogte van het afdichtvlak met de bougie en gaan daardoor lekken.

Bi-hex bougiesleutel

SW16-blauw

Als bi-hex (dubbele zeskant) bougies worden gemonteerd met 'normale' bougiesleutels, kan dit leiden tot schade aan de bi-hex. Maar zelfs met zogenaamde bi-hex sleutels die werken met klemveren, kunnen vrijkomende metaaldeeltjes leiden tot vonkoverslag. Hierdoor kunnen de bougies snel kapot gaan.

BERU®-sleutels met dubbele zeskant voor bougies hebben afgeronde hoeken op de 12 punten. Dit voorkomt dat de "bi-hex kop" van de bougie wordt belast. Dankzij de geïntegreerde magneten biedt het gereedschap het voordeel dat de bougie alleen met magnetische kracht wordt vastgehouden. Dit betekent dat er geen metaaldeeltjes op de isolator van de bougie terechtkomen.

Er zijn 2 soorten BERU®-zeskantsleutels voor bougies:

  • Bougiesleutel met dubbele zeskant 14 mm (SW14);
  • Bougiesleutel met dubbele zeskant 16 mm (SW16);

Invoer- en montagesonde voor kabels en bougies EFS7

assembly-probe-efs7

Veilig monteren en verwijderen

De montage van bougiekabels met rateldoppen op de aansluiting is een uitdagende klus en vergt veel tijd.

De oplossing:

De kabelinvoer- en montagesonde helpt bij het plaatsen van de bougiekabels met rateldoppen op de aansluiting.  Ook M3-bougiekabels worden snel gemonteerd en verwijderd (BMW individuele bougiekabels/koperen kabel). 

Gebruik onze onderdeelzoekfunctie om na te gaan welk montagegereedschap speciaal ontworpen is voor uw behoeften.

Zoek onderdelen voor een eerder geselecteerd voertuig

Plaat kon niet worden gevonden.

Incorrect Plate Format.

Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Vehicle lookups by plate only support passenger vehicles

Verkeerd formaat. Gelieve 17 tekens in te voeren.

VIN kon niet worden gevonden.

Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Vehicle lookups by vin only support passenger vehicles

Geen motor gevonden met code of ID.

Meer dan één motor gevonden. Verfijn uw zoekopdracht.

Motor MotNr Brandstoftype Boring Slag Cilinders CC kW/PS Aanzuiging Kleppen
{{ engine.make }} {{ engine.code }} {{ engine.tecdoc_id || "-" }} {{ engine.fuel_type || "-" }} {{ formatPreciseValue(engine.bore) || "-" }}mm {{ formatPreciseValue(engine.stroke) || "-" }}mm {{ engine.cylinder_count || "-" }} {{ maxAndMin(engine.cc_tech_range) || "-" }} {{ maxAndMin(engine.kw_range) || "-" }} / {{ maxAndMin(engine.hp_range) || "-" }} {{ engine.aspiration_type || "-" }} {{ engine.valve_count || "-" }}
Axle tab
  • Onderdeelzoeker

    Zoek onderdelen voor een eerder geselecteerd voertuig

    Plaat kon niet worden gevonden.

    Incorrect Plate Format.

    Dit veld is verplicht

    Dit veld is verplicht

    Vehicle lookups by plate only support passenger vehicles

    Verkeerd formaat. Gelieve 17 tekens in te voeren.

    VIN kon niet worden gevonden.

    Dit veld is verplicht

    Dit veld is verplicht

    Vehicle lookups by vin only support passenger vehicles

    Geen motor gevonden met code of ID.

    Meer dan één motor gevonden. Verfijn uw zoekopdracht.

    Motor MotNr Brandstoftype Boring Slag Cilinders CC kW/PS Aanzuiging Kleppen
    {{ engine.make }} {{ engine.code }} {{ engine.tecdoc_id || "-" }} {{ engine.fuel_type || "-" }} {{ formatPreciseValue(engine.bore) || "-" }}mm {{ formatPreciseValue(engine.stroke) || "-" }}mm {{ engine.cylinder_count || "-" }} {{ maxAndMin(engine.cc_tech_range) || "-" }} {{ maxAndMin(engine.kw_range) || "-" }} / {{ maxAndMin(engine.hp_range) || "-" }} {{ engine.aspiration_type || "-" }} {{ engine.valve_count || "-" }}
    Axle tab
  • Uw voertuig
  • Uw motor

    Geen motor gevonden met code of ID.

    Meer dan één motor gevonden. Verfijn uw zoekopdracht.

    Motor MotNr Brandstoftype Boring Slag Cilinders CC kW/PS Aanzuiging Kleppen
    {{ engine.make }} {{ engine.code }} {{ engine.tecdoc_id || "-" }} {{ engine.fuel_type || "-" }} {{ formatPreciseValue(engine.bore) || "-" }}mm {{ formatPreciseValue(engine.stroke) || "-" }}mm {{ engine.cylinder_count || "-" }} {{ maxAndMin(engine.cc_tech_range) || "-" }} {{ maxAndMin(engine.kw_range) || "-" }} / {{ maxAndMin(engine.hp_range) || "-" }} {{ engine.aspiration_type || "-" }} {{ engine.valve_count || "-" }}
  • Uw onderdeel